Summa sidvisningar

onsdag 16 januari 2013

Alfons har barnvakt

Vecka 2

Nu har jag och Ponta och våra respektive chefer äntligen kommit fram till hur vi ska göra med Alfons dagisstart. Jag har nu ställt vår lille plutt i kö för i första hand dagmamma i området, i andra hand förskola. Jag har önskat en plats till 15 april. Om vi hinner få en plats tills dess så räknar jag med två veckors inskolning och sedan kan jag göra comeback på jobbet omkring 1 maj. Jag ska dock bara jobba 75 % och Ponta ska vara föräldraledig en dag i veckan så att inte Alfons behöver ha barnomsorg på heltid. Jag tror att detta upplägg kommer att bli bra även om jag helst hade velat ha honom hemma till augusti.

Den här veckan började jag och Alfons på vår tredje kurs i babysim, Fisken. Även denna kurs ska vi gå på Åbybadet. Det visade sig att Alfons var äldst av alla barnen (tror jag). Jag pratade med några mammor i omklädningsrummet och deras barn var alla omkring tio månader. Det var nog något barn som var runt året också. Alfons hade ju inte badat i bassäng på tre månader, men han verkade komma ihåg dyken och en del av det andra. Vi tog det lite lugnt och gjorde bara vanliga dyk i vattnet samt två dyk från simläraren till mig och det gick jättebra! Nu ska vi börja öva på att ha barnet på ryggen när vi simmar. Provade lite på slutet och man fick hålla i deras armar, men så småningom ska de själva lära sig att hålla fast. Det var jättekul och mysigt att bada med Alfons igen även om han inte gillade duschen före och efter!

På onsdagen var det återigen dags för en visit på jobbet. Den här gången var det tjejerna i paviljongen som fick påhälsning och även Linda och Camilla J. Nu ska Helena sluta så då kommer de att vara två man kort på avdelningarna så förmodligen får jag gå in på någon av traumaavdelningarna när jag kommer tillbaka och det passar mig bra. Hoppas bara att de kan få tag i någon mer sekreterare så att det inte kommer vara personalbrist.

På torsdagen hade jag stämt träff med Annelie och Louise på Frölunda Torg för att gå ut och fika som på den gamla goda tiden innan vi fick barn. Alfons fick dock följa med eftersom vi skulle ses redan klockan fyra. Jag promenerade nästan hela vägen till Frölunda Torg. Alfons blev arg på slutet så då fick vi hoppa på en buss och använda provåkarkortet som jag vunnit för ett tag sen. Väl framme på Frölunda Torg sprang han runt som en liten tätting och jag fick jaga honom överallt. Det gick dock ganska bra att gå på café med honom. Vi fikade på Espresso House och jag hade tagit med mig både smörgås och clementin att muta lilleman med. Tror han satt stilla och lugn i en hel timme medan vi drack kaffe och åt goda mackor. Det var trevligt att gå ut och fika igen! De hade lurviga pallar som Alfons tyckte var mysiga att gosa med på Espresso House.



Efter fikat var lilleman trött så jag tog en promenad hemåt, men hoppade på bussen halvvägs då han vaknade igen. Det blev bra med motion för mig med en promenad på cirka 11 km den dagen.

På lördagen hade Louise och Johan lovat att passa Alfons medan jag och Ponta gick på bio. Vi åkte till Lindome och tog en fika med dem först (årets första semlor!) så att Alfons hann acklimatisera sig lite innan vi skulle gå. Sedan bar det av in till Bergakungen för första gången sedan Alfons föddes. Vi hade köpt biljetter till Wallander - den orolige mannen, men jag måste säga att filmen var lite av en besvikelse. Den var inte alls så bra som Wallanderfilmerna brukar vara utan var lite seg och händelselös. Det var ändå mysigt att gå på bio. På väg tillbaka stannade vi på Mc Donalds och köpte med oss lite mat.

Passningen av Alfons hade gått bra i början och han hade både ätit gröt, lekt, myst och sovit i Viktors vagn när vi varit borta.




På slutet hade han dock varit riktigt ledsen och när vi kom blev han glad, men verkade lite tagen och var ovanligt lugn. Efter en stund var dock den vanlige Bus-Alfons tillbaka igen och sprang omkring och lekte. Det var första gången vi lämnat honom till någon utom våra föräldrar.

På söndagen kom Karin förbi en stund för att inte Alfons skulle glömma bort henne och sedan gick jag, Ponta och Alfons en långpromenad i det fina vädret. Härligt!

Nu märker man på Alfons att han har börjat förstå ganska mycket av vad vi säger även om han inte pratar så mycket själv. Till exempel har jag märkt att om jag säger "Ska vi gå upp?" så springer han genast och ställer sig vid grinden till trappan. Jag sa också till honom att klappa händerna härom dagen och då gjorde han det. Han gillar när man sjunger "Klappa händerna när du är riktigt glad" och han kan både klappa händerna och stampa fötterna. Nu har jag också upptäckt att han har hela tre kindtänder på gång. Konstigt nog har han inte varit gnällig eller haft svårt att äta eller sova utan han har än så länge varit precis som vanligt. Får hoppas att det fortsätter gå bra med kindtänderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar