Summa sidvisningar

måndag 28 januari 2013

Alfons går på muséum


Vecka 3

Veckan började med finbesök då Anita och lilla My kom och hälsade på. De hade egentligen varit på väg till öppna förskolan, men Anita visste inte att det fortfarande var jullov. När det visade sig att det var stängt kom de hem till oss och hälsade på i stället. Det passade fint för Alfons var full av energi och tyckte det var kul att få leka med någon! Nu kunde My gå riktigt bra och då tror jag att de får roligare tillsammans!

Söta sysslingar
På tisdagen var det dags för babysim igen, lektion två på Fisken. Den här gången struntade jag i att duscha Alfons före badet eftersom han hatar det så mycket. Den här gången tyckte han det var jättekul att bada och man märker att han har blivit tuffare i vattnet. När man hissar honom upp i luften skrattar han och förut blev han alldeles stel och rädd när man gjorde så. Den här gången dök han från kanten till mig och även från mig till en leksak i vattnet och sedan till kanten. Han kan också hålla fast i stången och häva sig upp. Vi fortsatte också att öva på att simma ryggsäck, men det gick inte så jättebra. Duschen efteråt gillade han inte, men det gick bättre än förra gången i alla fall.

Både onsdagen och torsdagen bjöd på jättefint soligt vinterväder och Alfons och jag tillbringade mycket tid ute. Han tycker det är jättekul att promenera själv när vi är ute och går, men det är ganska tidskrävande. Jag tog tid på honom med runkeeper och då gick han cirka 400 meter på 25 minuter. Man kan i alla fall låta honom träna när man har gott om tid. Han blir nog snabbare med tiden och kanske han lär sig att gå åt rätt håll också!


På fredagen hade vi bestämt oss för att lyxa till det med lite skaldjur vilket vi inte ätit på evigheter. Lotten föll på havskräftor. Så himla gott!


På lördagen kom min familj upp för att fira Pontas stundande födelsedag. Vi började med att äta en supergod lunch på favoriten Mr Johansson. Sedan var det dags att vara lite kulturella och vi hade bestämt oss för att besöka Sjöfartsmuséet. Jag hade inte varit där sedan jag var liten och kom inte alls ihåg hur det var. Muséet var inte så stort, men ganska barnvänligt. Det fanns en akvariedel som Alfons tyckte var jätteintressant. Han lärde sig också ett nytt ord: blubb blubb! Han tyckte också det var roligt på fartygsdelen, mest för att det var stora ytor där han kunde springa omkring och busa.

Alfons och morfar spanar in fiskarna.

En fin fisk.

Något konstigt djur. Det ser ut att ha ögon i alla fall, men jag vet inte vad det är för något.

"Blubb blubb", säger Alfons.
Efter muséebesöket åkte vi hem till oss och tog en fika. Eftersom pappa ska försöka hålla sig ifrån socker nu så hade jag försökt mig på att baka en GI-äppelpaj som skulle vara fri från både socker och mjöl. Jag tyckte dock att den blev konstig i konsistensen så jag tog i lite mjöl och havregryn, men i alla fall inget socker. Pajen blev faktiskt jättegod så den kan jag rekommendera för diabetiker.

http://vardagfest.blogspot.se/2012/09/appelpaj-lchf.html

Pontus får presenter.

Nu favoritsången: Klappa händerna när du är riktigt glad (eller säg hej hej till vännen din som sitter där).

Glad kille
På söndagen var det återigen kalasdags. Den här gången var det Alfons kompis Elias som fyllde ett år. Det var jätteroligt att gå på kalas och Alfons tyckte nog det var kul att få busa av sig lite med några kompisar i samma ålder. De andra barnen som var bjudna var Emma från vår föräldragrupp, Irmeli som vi också känner och en liten kille som hette Vasse. Elias hade nu lärt sig att gå några steg lagom till ettårsdagen och han var som vanligt på toppenhumör! Tyvärr så glömde jag att fotografera på barnkalaset så tyvärr blev det inga bilder därifrån.

Den här veckan har Alfons fått en ny favoritsysselsättning som ni kan se nedan. Han lärde sig att klättra upp i soffan redan runt jul, men nu gör han nästan ingenting annat än att klättra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar