Summa sidvisningar

tisdag 8 oktober 2013

Mallorcaresan

Vecka 38

Härligt att börja veckan på Mallis! Vädret verkar vara ganska stabilt mellan 22 och 28 grader varje dag. Gött! Dagen gick åt till sol och bad så klart. Alfons fick låna Puttes solglasögon.

På kvällen besökte vi en lite annorlunda lekpark som var inne i en skog. Alfons tyckte det var jättekul att prova en gungbräda för första gången.

Verkar som att morfar väger lite mer än Alfons och mormor tillsammans.

Efter en stund i lekparken gick vi inåt stan en bit och hittade en jättemysig restaurang där man satt inne i en trädgård och åt. Där var jättebra eftersom det var lite inhägnat och maten var också supergod. Jag provade någon speciell Mallorca-fisk som påminde om torskrygg. Efter restaurangbesöket gick vi vidare till grannhotellet där det var musikuppträdande i form av ABBA-kväll. Alfons somnade i mitt knä efter 5 min så vi gick hem efter en stund.

På tisdagen blev det mera bad så klart.

Visst är Alfons fin i sin nya UV-dräkt!

Tyvärr åt Alfons dåligt under hela Mallorcaresan. Jag tror att det berodde på värmen och att det ofta var lite stimmigt runtomkring eftersom vi åt på restaurang. Något som dock alltid går ner är ju glass så det blev ett antal glassar under veckan!

Putte gillar också glass!
På eftermiddagen regnade det faktiskt en stund. Efter regnet fick vi barnvakt en stund och då gick vi en sväng i centrum för att shoppa lite. Det fanns dock inte så mycket till shopping utan det var mest souvenirbutiker. Vi köpte i alla fall en Mallorca-tisha till Alfons som minne från resan. På kvällen var vi återigen inne i stan för då skulle vi äta på en sportbar eftersom pappa och Putte skulle se en viktig match. Jag käkade en köttbit som var helt okej. Restaurangen var dock ingen höjdare för Alfons eftersom det var öppet ut mot en trafikerad gata så jag, Ponta och Alfons gick hemåt direkt efter maten. Stannade på vägen hem och köpte italiensk glass.

På onsdagen blev det mera bad då vädret var på topp igen. Härligt!

Alfons spanade in några norska tjejer på stranden som kanske var 11-12 år. Han var så rolig för han gjorde allt för att få deras uppmärksamhet. Han sprang omkring och stajlade och sedan släpade han dit sin stora uppblåsbara krokodil och satte sig på den. Så lite och redan tjejtjusare!

På kvällen var vi återigen sugna på att gå till den restaurangen vi varit på första kvällen. Den låg så fint alldeles vid stranden och där tyckte Alfons det var trevligt att springa omkring. Det var en man som sålde leksaker där utanför som kastade upp lysande grejer i luften. Alfons var väldigt fascinerad av honom och lekte med grejerna så länge att jag till slut fick köpa en lysande stutsboll.

Love in the air

Mamma avslutade middagen med en konstig pina colada med kanel vilket hon bittert fick ångra då hon blev magsjuk på natten. Som tur var så gick det fort över och nästa dag var hon fit for fight igen. Vi började på stranden.

Sedan badade jag och Alfons lite i den iskalla barnpoolen. Trots kylan tyckte Alfons det var kul med vattenrutschkanan och den vattensprutande svampen.

På kvällen bestämde vi oss för att prova hotellets restaurang då de hade BBQ-buffé. Maten var helt okej, men ändå den sämsta middagen på veckan, så jag var rätt nöjd med att vi inte hade valt all inclusive (eller all incluse som Morgan och Ola-Conny säger). Vi avslutade kvällen med Mallorcamästerskap i MIG på hotellrummet. Vi körde lag mamma/pappa mot mig/Ponta/Putte och tyvärr hann vi bara köra två matcher så mästerskapet slutade oavgjort. Så bäddade vi ner oss i hotellsängen för sista gången. Det har varit ett jättebra hotell med fint rum och sängen var jätteskönt. Vi har sovit så gott i den alla tre.

Fredagen var sista dagen på resan. Jag och Ponta solade och badade på förmiddagen medan mamma och Putte tog med Alfons till en lekpark. Han har blivit väldigt förtjust i att köra en sån där bil där man lägger i en peng och så får man åka en stund.

Efter vår eftermiddagssiesta var det mest en lång väntan på att åka hem. Vi gick ut och åt på kvällen och sedan körde vi Mallorcamästerskap i minigolf på hotellets mycket skamfilade banor. De hade bara 5 banor, men det blev ändå ganska höga rundor. Ponta gick segrande ur striden 1 slag före mig.

Här var det inte lätt att veta var man skulle lägga bollen. Kolla in filten!

Skarvar som denna skojar man inte bort!

Strax innan transferbussen kom och hämtade oss kände jag att Alfons var jättevarm och febrig. Han var också jättetrött och ville bara sitta i knät. Sedan sov han hela vägen till flygplatsen. Väl framme på flygplatsen hade vi lite tid att gå i affärer. Jag köpte en ny parfym och några flaskor vin. Sedan fick vi gå runt och bära Alfons för han var febrig och ledsen. Jag var lite rädd att det skulle bli en jobbig flygresa, men Alfons somnade nästan direkt och sov nästan hela resan så det gick jättebra. Landade vid 2:15 och Karin var snäll och hämtade oss på Landvetter. Det var så skönt att komma hem och få krypa ner i sängen vid 3 - halv 4. Vi gav Alfons en flaska välling och sedan somnade han om och sov ända till 10 på morgonen.

Vi var ändå ganska trötta och slitna när vi vaknade på lördagsförmiddagen, men det var bara att gå upp och åka och handla då kylskåpet var tomt. Tog det rätt lugnt resten av dagen för Alfons var febrig och hade fått utslag på armar, ben, händer, fötter och runt blöjan. Jag misstänkte att det kunde vara någon barnsjukdom, men vi avvaktade till söndagen. På eftermiddagen ringde pappa och berättade att mamma låg på sjukhus då hon hade vaknat med bröstsmärta på morgonen. Usch vad jag blev orolig! Mamma som aldrig har haft några hjärtproblem förut. Nu låg hon på Medicin och skulle kontrolleras med EKG i 24 timmar.

Lördagsnatten blev den värsta natten med Alfons sedan han var liten bebis. Han var så ledsen och kunde inte sova. Vi var tvungna att gå upp och bära honom och så fick han titta på Alfons Åberg i sängen. På söndag morgon åkte vi till Primärvårdsakuten med honom. Det var första gången vi behövt söka läkare för Alfons räkning. Det gick i alla fall bra och vi behövde bara vänta en dryg halvtimme på att få komma in till doktorn. Doktorn konstaterade ganska snabbt att Alfons nog drabbats av ett vanligt virus som heter höstblåsor. Det skulle gå över av sig själv, men han fick kortisonsalva och flytande medicin mot klådan. Han fick också ta ett halsprov vilket han verkligen inte gillade. Han hade inga bakterier i halsen så då var doktorn rätt säker på att det var höstblåseviruset. Vi var tvungna att ha långärmat på honom och sockar dygnet om så att han inte skulle komma åt att klia sig.

På kvällen ringde jag till pappa för att höra hur det var med mamma och som tur var så hade de inte hittat något fel på henne. Det var skönt att höra, men det känns ändå lite läskigt att inte veta vad det var. Helgen blev ett tråkigt slut på en annars härlig vecka, men det kunde ju ha varit värre. Det visade sig inte vara någon fara med varken Alfons eller mamma och det är ju huvudsaken.