Summa sidvisningar

söndag 20 oktober 2013

Ultraljud

Vecka 39

Veckan började med att Alfons var sjuk i höstblåsor. Febern hade gått över på måndagen, men blåsorna kliade och irriterade honom ganska mycket. Han var också tröttare och klängigare än vanligt. På eftermiddagen hade jag och Ponta tid för ultraljud på Östra. Karin ställde upp som barnvakt åt Alfons för man fick inte ha med sig barn på ultraljudet. Jag var inte särskilt nervös för ultraljudet utan såg mest fram emot det. Det var underbart att få se det lilla livet och jag tyckte att man såg mycket bättre och tydligare än med Alfons. Kanske hade tekniken förbättrats eller så var det att man hade fått ett vanare öga. Allting verkade bra med bebisen och vi fick förlossningsdatumet förflyttat med endast 1 dag från 140209 till 140210.
 

På tisdagen vaknade Ponta med förkylning och nästan 40 graders feber. Han mådde så dåligt att han knappt kunde stiga ur sängen. Eftersom Alfons fortfarande var sjuk och varken fick eller kunde gå till dagmamman så fick jag VAB:a för första gången. Det var rätt mysigt att vara hemma med Alfons. Han var lite piggare idag. På förmiddagen åkte vi och handlade på Willys. Det var en utmaning att handla själv med Alfons. Först var han snäll och hjälpte mig att plocka frukt och grönsaker i påsar. Sedan ville han plötsligt gå ur vagnen. Jag lät honom gå ur en stund och medan jag valde bröd stack han iväg. När jag vände mig om kom han gående mot mig ätandes på en tekaka som han fått tag i medan han sa ”haha!”. Den lille busungen! Det var bara att scanna in en tekaka då. Sedan satt han lugnt i vagnen resten av handlingen och smaskade på mackan. På eftermiddagen var vi ute en promenad och besökte en lekpark i Bifrost. Det var dock mycket värre med Ponta än med Alfons. Han var riktigt dålig och sängliggande hela dagen.

 

På onsdagen var Karin snäll och passade Alfons så att jag kunde gå till jobbet. Det var tur eftersom min kollega var ledig så hade jag inte kommit hade avdelningen stått tom. Nu börjar det bli jobbigt med underbemanningen på jobbet. Efter jobbet åkte jag hem och avlöste Karin.
 
Sjuk kille sover hos farmor
 
Alfons mådde bättre, men hade fortfarande blåsor som dock börjat torka ut. Jag tog med mig honom till 421 för lite shopping. Vi köpte en present till Gunnar och Malin som fått barn när vi var på Mallorca. Shoppade också en ny höstjacka till Alfons och nya lite rejälare gympaskor/kängor till honom. Nu har Alfons kommit upp i storlek 22 på skor.

Alfons i sin nya höstjacka
Karin fick ställa upp som barnvakt även på torsdagen. Det är bra att ha en farmor i samma stad! På eftermiddagen tog jag en shoppingrunda på Frölunda Torg. Var ute efter en present till pappas födelsedag, men jag beslutade mig för att köpa den på Freeport i stället. I stället tog jag en sväng på min favoritaffär New Yorker där jag fått ett presentkort när jag fyllde år. Jag hittade en bra bh som jag köpte. Den här graviditeten har inte bara magen vuxit så det behövdes verkligen en ny!

På fredagen var Ponta bättre och kunde ta hand om Alfons.

På lördagen fyllde pappa år. Det är inte ofta jag är ute i sista minuten med att köpa födelsedagspresent, men den här gången var det så. Vi stannade på Freeport på vägen till Varberg. Jag köpte jättefina grappaglas från Intermezzo-serien på Kosta-Boda. Sedan såg jag att det fanns en Lindtchokladaffär på Freeport nu och där var jag ju tvungen att gå in. Köpte lite olika chokladsorter.

Det blev en mysig dag i Varberg där vi firade pappa först med lunch på Zorba och sedan med prinsesstårta och presentuppvaktning hemma på eftermiddagen. Det var som vanligt god mat på Zorba och jag åt souvlaki med tsatsiki som jag ätit där många gånger. Alfons uppförde sig fint på restaurangen. Han har ju fått bra vana nu efter Mallorcaresan. När killarna tittade på någon sport gick jag, mamma och Alfons till lekparken och busade lite.


Alfons och mormor i jättegungan
Söndagen gick åt till lite hemmapyssel. Bl a så köpte vi höstblommor och planterade på framsidan.


Alfons hjälper gärna till i trädgården


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar