Summa sidvisningar

tisdag 29 oktober 2013

Alfons på biblioteket

Vecka 42

Den här veckan var egentligen ganska händelselös. Jag var själv på min avdelning på jobbet så det blev till att jobba över en del under veckan.
 
Alfons var hos dagmamman tis-tors. De brukar gå till biblioteket varje torsdag och vara med på en sagostund där. När de går dit får Alfons åka i dubbelvagnen tillsammans med Alma eftersom de är minst. Den här gången hade han dock velat komma upp och gå själv en del. Han verkar ändå sköta sig bra hos dagmamman. När man själv är ute och går med honom vill han sällan åka vagn nu för tiden. Här kommer några bilder från Alfons utflykt till biblioteket. Efter sagostunden brukar de äta medhavd lunch ute i Stadsparken i Mölndal. Ser mysigt ut!
 

Alfons lyssnar på sagoberätterskan.

Funderar på om det är värt att köpa en dubbelvagn innan vår bebis kommer, men lutar åt att bara köpa en ståbräda till Alfons då han ändå inte gillar att åka vagn. Om det är någon som har en ståbräda att sälja (som passar till en Emmaljunga) får ni gärna höra av er, eller om ni kan rekommendera någon speciell.

På torsdagen gick Ponta med Putte och Lasse på hockey och tittade på Frölunda. Han hade inte varit på hockey på länge så det tyckte jag han var värd! Alfons och jag tog en myskväll hemma i soffan.

Gosig kille
Efter ytterligare en småstressig vecka på jobbet var det skönt med en lugn helg. På lördagen hade vi ingenting planerat så då passade jag på att baka bullar inför Alfons födelsedagskalas. Skönt att fixa lite i förväg så man inte behöver ordna med allt dagen före. Alfons är jätteintresserad av att vara med i köket nu så han fick vara med och baka. Han fick hälla i mjöl i degen och hjälpa till att vispa med elvisp och degkrokar. (Det var ju jättetungt så jag fick hjälpa till att hålla i). Sedan hjälpte han till med att bre på smör och hälla socker på den utkavlade degen. Allt gick bra tills jag rullade ihop degen och skulle skära ut bullarna. Då fick han tag i en ojäst bulle som han smakade på och sedan blev han som besatt av att äta deg. Jag fick skicka Pontus till lekparken med Alfons så att jag kunde baka färdigt. Sedan fick han hjälpa till att provsmaka de färdiga bullarna i stället. De blev jättegoda! Hade gjort både med kanel och vanilj och vaniljbullarna blev supergoda och påminde om sådana bullar som min mormor brukade baka när hon fortfarande var pigg och alert.
På söndagen ville mamma, pappa och Putte komma upp en snabbis och hälsa på oss eftersom vi inte skulle vara hemma nästkommande helg. De kom upp till oss vid lunchtid och vi gick ut och åt lunch på Mr Johansson. Det var supergott som vanligt! Även Alfons åt riktigt bra av buffén; falukorv, potatiskroketter och pannkakor. Sedan blev det friterad banan och glass till efterrätt. Det kändes nästan som att man rullade därifrån.

Graviditetsstatus: Nu tänkte jag börja skriva lite graviditetsstatus i mina blogginlägg. När jag var gravid med Alfons gjorde jag det varje vecka och det kan vara kul att jämföra lite. Den här graviditeten har varit lite annorlunda jämfört med förra. Det började med värre illamående än förra gången. Den här gången har jag varit väldigt illamående från vecka 6 till vecka 12-13 ungefär. Har inte spytt, men mått mycket illa och haft svårt att äta i början. Efter vecka 13 försvann illamåendet helt. Däremot har tröttheten suttit i hela tiden den här gången. Förutom detta så har jag mått bra hela tiden. Känner mig dock mycket större om magen den här gången och jag har gått upp lite mer i vikt än jag gjorde med Alfons. Nu är jag i vecka 24 och har gått upp 8 kg. Med Alfons hade jag bara gått upp 5 kg i vecka 24.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar