Summa sidvisningar

söndag 27 oktober 2013

Nytt rekord i Ullared

Vecka 40

Efter killarnas sjukvecka var båda killarna friska och krya på måndagen. Pontus och Alfons har börjat gå till Bifrostkyrkans öppna förskola på måndagar där Alfons har en del kompisar att leka med, bl a Irmeli och Moa. Jag saknar faktiskt öppna förskolan lite. Det var så mysigt och roligt att gå dit med Alfons. Men jag får försöka gå dit till våren med Alfons och nya bebisen.

På tisdagen hade de äppelpaj på jobbet. Jag tänkte att jag skulle vänta till eftermiddagskaffet, men då var pajen redan uppäten! Blev så besviken att jag var tvungen att göra egen äppelpaj hemma på kvällen. Passade på att inviga våra nya ugnssäkra småformar och gjorde 6 små äppelpajer i dem som blev jättebra!




Tisdag, onsdag och torsdag var Alfons hos Marie och lekte med de andra dagbarnen. Han verkar trivas bra hos Marie och äter även väldigt bra till lunch. Enligt Marie äter han t o m grönsaker, något som han inte är så förtjust i hemma. De verkar också hitta på mycket roliga saker som utflykter i skogen och sagostunder på Biblioteket. Marie är också väldigt bra på att berätta vad de har pysslat med och ibland fotograferar hon också.
 
På torsdagen hade vi bjudit hem Ulle och Elias efter mitt jobb. Det var ett tag sen jag träffade dem nu, men Pontus och Alfons har träffat dem någon gång däremellan. Elias är nog Alfons bästa kompis. De leker väldigt bra ihop och gillar att jaga varandra och springa omkring och busa. Elias brukar alltid vilja leka med en speciell leksak som Alfons har där man ska dra i olika skruvar så att det ska hoppa upp djur som har olika läten. Alfons leker nästan aldrig med den, men när Elias kommer vill han också vara med så klart!
 


Torsdagen och fredagen jobbade jag på en traumaavdelning på jobbet, 231, i stället för min vanliga avdelning då jag fick täcka upp för kollegan Britt-Marie. Det var väldigt röriga dagar och mycket konstigt som hände, men det gick bra! Det är lite skillnad på att jobba på en akut avdelning jämfört med en planerad.

På lördagen var det kasst väder, men Alfons och jag tog en härlig regnpromenad. Han älskar att ta på sig regnkläder och gummistövlar och sedan gå ut och hoppa i vattenpölarna! Stövlarna är nog hans favoriter för tillfället. Han kan ta på sig dem själv och ibland tar han på sig dem inomhus också. Om de är grusiga och blöta måste vi gömma dem så han inte ska gå omkring med dem inomhus.



På söndagen hade vi planerat en resa till Ullared och vi skulle även stanna i Varberg och fira min mammas födelsedag en vecka i förväg. Vi åkte till Varberg på förmiddagen och lämnade Alfons hos mamma och pappa. Sedan fortsatte vi till Ullared för att shoppa loss utan barn. När vi kom dit blev jag rädd att det skulle vara anstormning för det var ont om parkeringsplatser, men när man väl kom in i varuhuset så var det inte värre än vanligt. Handlingen gick riktigt bra och effektivt. Vi fick tag i nästan allt som vi hade tänkt oss, lite grejer till Alfons kalas, födelsedagspresenter till Alfons, julklappar till barnen i släkten och lite andra grejer som vi brukar köpa där. Själv köpte jag ett par mammaplagg och 2 nya bh:ar. Pontus shoppade för en gångs skull till sig själv då han hittade både jacka och jeans. Som tur var så var det bara en före oss i kön ut så det var riktigt bra för att vara Ullared. Däremot handlade vi för mer än någonsin tidigare, det blev över 3000 kr.

Passningen av Alfons hade gått jättebra. Han hade både ätit lunch, sovit och lekt i lekparken med mormor och morfar. Vi firade mamma med prinsesstårta och presenter. Mamma fick precis som pappa fått helgen innan två grappaglas från KostaBoda intermezzo-serien. Sedan fick hon också ett smycke från Thomas Sabo och mörk choklad med crème brulée-smak. Alfons hade också ritat en fin teckning till mormor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar