Summa sidvisningar

tisdag 27 mars 2012

Alfons dop

Vecka 11

Vecka 11 började även den med ett träningspass på eb:n i Askimshallen. Jag gick två varv som blev 26 och fantastiska 20! Det var längesen jag gick så bra! Alfons var också jättesnäll hela träningen så jag och Ponta bestämde oss för att försöka spela tisdagstävlingen båda två dagen därpå.

Detta gick dock inte så bra. Efter knappt ett varv började Alfons tröttna på att sitta i vippan så Ponta fick bryta tävlingen. Jag spelade mig i alla fall i mål de tre varven och det gick riktigt hyggligt för att ha hållt upp ett tag: 25-25-24. Det var heller inga problem för Alfons att vara ifrån mig (i alla fall inte efter att Ponta brutit och kunde bära honom). Vi spelade två varv i sträck och därefter var det paus och då hann jag amma Alfons. Sedan spelade vi ett sista varv innan vi åkte hem. Jag spelar i A-klassen i Askim så även om jag var nöjd med mina 74 slag var jag inte i närheten av att få pris. Det kändes riktigt kul att tävla igen. Tyvärr var detta sista tisdagstävlingen i Askim innan slutspelet så det dröjer väl ett tag innan jag tävlar igen.

På onsdagen vaknade både jag och Alfons tidigt och var relativt pigga så jag beslöt mig för att gå på babyrytmik som är på onsdagsförmiddagar i Fässbergskyrkan. Alfons tyckte verkligen detta var roligt! Jag tror att rytmik passar honom mycket bättre än babymassage. Vi höll på och sjöng och spelade i cirka en halvtimme och Alfons var jätteglad hela tiden. Det roligaste var den sista sången när alla bebbarna fick ligga i mitten och man viftade med en blå genomskinlig sjal över dem som en himmel. Då skrattade han och försökte ta tag i sjalen. Efter sångstunden stannade jag kvar och fikade med två andra mammor som hade lite större barn (6 månader).

När jag kom hem från rytmiken hade Ponta blivit kallad på en anställningsintervju i Varberg så det blev en blixtvisit dit på eftermiddagen och det var ju trevligt! Jag och Alfons gick hem till mamma och fikade under tiden och sedan stannade vi där fram till kvällen.

På torsdagen var det avslutning på babymassagen. Dagen till ära bjöds det på fika och vi masserade hela kroppen på bebbarna. Det har varit en jättetrevlig kurs, men jag tror att Alfons egentligen är lite för pigg och busig för att uppskatta massage så mycket. Jag ska nog satsa på babyrytmik och kanske babysim i fortsättningen. Efter babymassagen var Alfons helt utslagen och somnade på golvet framför teven.



På fredagen åkte vi upp till Värmland eftersom Alfons skulle döpas där på lördagen. Vi åkte redan på förmiddagen för att slippa köerna samt förbereda lite inför dopet. På vägen stannade vi till vid godisfabriken Dahls och köpte varsin jättepåse. Alfons var duktig hela bilresan och sov så sött. På kvällen fick han prova att sitta i en riktig barnstol vid bordet. Det var i alla fall kul en liten stund!



På lördagen var det dags för dopet. Tyvärr var det inte så fint väder, ganska kallt och mulet ute. Det var i alla fall varmt i kyrkan så det fungerade bra att ha klänning som jag hade planerat. Vi träffade prästen och kantorn i kyrkan lite innan och gick igenom programmet. Båda två var väldigt trevliga och det kändes kanonfint att döpa Alfons i denna lilla kyrka på landet. Innan vi skulle gå in blev Alfons ledsen och var tvungen att äta lite för att bli på bättre humör så hela akten blev lite försenad, men det gjorde ju inget eftersom det bara var vi som hade bokat kyrkan den dagen. När vi kom in i kyrkan somnade Alfons direkt och sov sig igenom hela dopet förutom när prästen hällde vatten på huvudet på honom - då vaknade han till och skrek lite. Hela dopet blev alldeles perfekt! Vi hade valt var sin psalm. Ponta hade valt "Tryggare kan ingen vara" och jag tog "Du vet väl om att Du är värdefull". Prästen höll också ett litet tal till Alfons som var så vackert att jag fällde några tårar! Här kommer några bilder från kyrkan:












Efteråt åkte vi hem till Göran och Gunvor och hade lite kalas. Både räkmackorna och tårtan smakade jättegott! Tyvärr var prästen förkyld så hon kunde inte komma, men kantorn kom på kalaset samt Pontas farbröder och fastrar.








Alfons fick i doppresent ett dopljus och silverhalsband från kyrkan, en sångbok med CD från kantorn Mie, en annan sångbok med CD från Gilbert & Anita, en barnservis med Putte i blåbärsskogen från Gunvor med familj, barnbestick och pengar från farfar Göran och en silverbil som var en sparbössa från Östen & Britta. (I efterhand fick han också en silverkopp från farmor Karin som även Pontus haft när han var liten och en leksakshäst från faster Magda).


På kvällen var Alfons väldigt pratsam. Han har kommit på ett nytt ljud som är väldigt roligt och låter som om han är ute och kör bil eller något. Brrrrrrr!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar