Summa sidvisningar

måndag 31 maj 2010

Min första resa till Weinheim

Vecka 13

Den här veckan hade jag tagit ledigt ifrån praktikplatsen för att åka till Tyskland. Måndagen började dock med ett besök hos en dietist på Sahlgrenskas mag- och tarmlab. Jag fick berätta precis hur jag brukar äta och dietisten tyckte att jag åt ganska bra. Hon kunde i alla fall ge mig en del tips som jag ska försöka att ta till mig, bl a att inte dricka kolsyrade drycker och att ta bort skalet på äpplen och päron. På eftermiddagen bara det då av till Tyskland. Jag, Ponta, Gädda och Gäddas kompis Krister skulle resa ihop ifrån Landvetter. Vi flög till Frankfurt och flighten gick helt problemfritt. När vi kom fram skulle vi gå till andra änden av flygplatsen och hämta en bil som vi hade hyrt. Det tog sin lilla tid. Undrar om inte Frankfurts flygplats är den största jag har varit på någon gång. Vi fick i alla fall ut bilen och det var precis att vi lyckades få in alla våra väskor. Det tog ungefär en timme från Frankfurt till Weinheim. När vi kom fram var det kväll, men hyfsat varmt ute, stor skillnad från Sverige. Vi checkade in på hotellet som var riktigt trevligt med stora rum och sedan gick vi till en restaurang i närheten och käkade middag.

På tisdagen var det ett fantastiskt väder när vi drog iväg till banan, soligt och nästan sommarvärme. Det blev en härlig dag full med träning tillsammans med norrmännen. Vi gick igenom både betongen och eterniten men gick inga varv. På kvällen åkte vi allihop in till Weinheim och åt middag på en italiensk restaurang. Jag åt lax som var fantastiskt god. Passade även på att träna upp mitt ölsinne lite.

På onsdagen var det lite kallare väder. Vi hann träna ungefär halva dagen innan det började regna. Gick ett varv på eb:n som blev 26. När vi insåg att vädret inte var så träningsvänligt beslöt vi oss för att ta en tur till Heidelberg och gå i affärer. Heidelberg visade sig vara en väldigt mysig stad. Vi hittade bland annat en väldigt trevlig glassbar där jag åt en supergod våffla. På kvällen åt vi middag på en restaurang i Heidelberg innan vi återvände till hotellet.


Min goda våffla


Pontus åt "Spagetti-Eis"

Torsdagen bjöd på hyfsat väder, men kallt. Det blev ganska mycket träning och vi gick ett eb-varv som blev 22 för mig! På kvällen var det dags för en skojtävling som de kallade Biermatchen. Man tävlade i lag och tävlingen bestod av 1 varv på betongen samt en annan tävlingsgren där man skulle kasta en boll på en grej och om man träffade den så flög det upp en kokosboll som man skulle fånga. Det småregnade lite under hela Biermatchen och mitt betongvarv blev allt annat än bra – 39. Då gick det bättre för mig på kokosbolltävlingen där jag tog en del poäng. Det blev dock inget pris för mitt lag bestående av mig, Ponta, Gädda och Krister. Det blev ändå en trevlig kväll då golfklubben bjöd på grillmat och öl.


Stickan var nära att vinna Biermatchen.



På långfredagen hade vi vår sista chans till träning och vi utnyttjade hela dagen till detta. Gick två eb-varv som blev 25 och 24 och ett på betongen som blev 33. Kändes ganska okej inför tävlingen.



Väntar på att få träna trippelkullen



På påskafton började tävlingen. Vädret var halvtaskigt och bara cirka 8 grader varmt. Jag fick köra med mitt skidunderställ under tävlingsklädseln. Jag fick börja på betongen och det började bra med ett 31-varv. Sedan blev det ett första eb-varv som blev 26. Det var jag inte riktigt nöjd med. Följde upp med ett 30-varv på betongen. Mitt andra eb-varv blev verkligen en mardröm. Jag bara missade och missade och missade och blev förbannad redan på bana 1 för att jag missade och hamnade i ett läge där jag inte visste hur jag skulle spela och givetvis valde jag fel och fick en trea. Detta mardrömsvarv slutade på pinsamma 31 och var så arg att jag fick gå in på toa och gråta en skvätt. Efter detta varv gick jag ut på betongen igen och spelade riktigt bra tills jag kom till sista banan som är ganska enkel. Det är bara att slå ett rakt slag uppför en ränna. Detta hade gått bra på träning så jag hade inte brytt mig om att träna in någon vall. Men nu låste det sig totalt. Jag missade ömsom höger och ömsom vänster. Fick inte i bollen förrän på sjätte slaget och mitt fina varv förvandlades till ett 36-varv =(. Ganska bedrövad gick jag ut mitt sista varv på eb:n och lyckades i alla fall gå ett 25-varv vilket får betraktas som godkänt. Efter tävlingen gick jag direkt och tränade in en vall på bana 18 på betongen. Kände mig ganska mör efter 6 varv denna första dag och mitt spel hade verkligen gått upp och ner. Konstigt nog hade eb:n gått bra på träning och betongen gått sämre, men nu var det tvärtom. På kvällen åt vi återigen middag på Zum Löven med norrmännen.

Spelar en av de få lätta banorna på eb:n - vulkanen


På påskdagen fortsatte tävlingen. Jag fick nu börja på eb:n där jag inte lyckades få till det idag heller och det blev ett 27-varv. Sedan gick jag ut på betongen och spelade mitt livs spel. Det var helt otroligt så bra jag spelade, alla bollar bara rullade i! När jag kom fram till bana 18 hade jag slagit 23 slag. Kände mig lite nervös eftersom jag hade ett bra varv på gång och var även lite nervös för att spela vall som jag inte är så van vid. Jag slog till bollen och fick till en perfekt vall och den gick i! Nytt personbästa på betong alltså! 24 slag. Mitt andra eb-varv gick i samma tecken som tidigare – 29 slag. Nästa betongvarv blev allmänt segt. Alla bollar som rullat i varvet innan fick koppsläng bort nu. Ett par treor och ont om spik resulterade i ett 36-varv. Sista eb-varvet fick jag äntligen till spelet och lyckades gå in ett 24-varv. Sista betongvarvet hittade jag åter spelet och gick 29. Under dagen hade jag och Susann gått om varandra ett par gånger, men till slut så vann Susann med några slag tack vare att hon lyckats hålla ihop spelet på eb:n vilket ju inte jag lyckats med alls. Var dock otroligt nöjd med mitt betongspel som aldrig varit bättre! Trots att jag inte vann damklassen fick jag pris i form av champagne, choklad och blommor och jag fick även pris i lag tillsammans med Ponta, Gädda och Stickan där vi vann en hel låda med vin. Efter tävlingen skulle norrmännen resa till München där de skulle flyga ifrån nästa dag så jag, Ponta, Gädda och Krister tillbringade den sista kvällen i Tyskland med en lång middag på en thailändsk restaurang som var riktigt trevlig och bjöd på god mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar