Summa sidvisningar

lördag 21 juli 2012

Alfons har feber

 Vecka 27

Veckan började riktigt illa med en sömnlös natt kantad av magsmärta. Var riktigt seg hela måndagen och fick ställa in en träff med Karin och Harry till Alfons stora besvikelse. Ponta var snäll och tog med Alfons till jobbet de sista timmarna på dagen så att jag kunde ta igen mig.

På tisdagen mådde jag bättre igen och kunde njuta av det fina vädret. Jag hade gjort ett nytt försök att bjuda hem Asya och Daniil på fika och trädgårdshäng och det blev en härlig eftermiddag. Pojkarna fick leka på en filt och prova hallon och blåbär som Asya hade med sig. Alfons verkar gilla hallon men inte blåbär!


Även onsdagen bjöd på 25 graders värme och vad passar då inte bättre än ett bad ute i trädgården? Alfons verkade tycka det var extra kul att bada ute och plaskade så det stod härliga till! Även jag blev ganska blöt!




På torsdagen var vi bjudna till våra nya vänner Maria & Siri i Toltorpsdalen. Jag promenerade dit med Alfons, men det var ganska lång och branta backar så det blev ett riktigt träningspass för en otränad mamma! Som tur var fick vi rabarberpaj och kaffe att ta igen oss med på verandan när vi kom fram (okej, Alfons fick nöja sig med barnmatspuré och banan, men det är ju inte det sämsta). Även Cissi, Emil och Emma var där som Alfons känner sedan tidigare. Det var roligt att se att Alfons kunde leka själv med de andra barnen i säkert en halvtimme utan att jag ens behövde ingripa. Han verkar roa sig bättre när han har andra barn omkring sig. Han fastnade också för en av Siris leksaker som lät när man tryckte på den och jag kom att tänka på att han inte har några leksaker som låter. Vi kanske ska köpa något sånt till honom! Efter en mysig eftermiddag med babyhäng traskade jag och Alfons hemåt igen. Jag hann inte många meter innan han slocknade i vagnen och sov hela vägen hem.

På torsdagsnatten var Alfons ovanligt ledsen och skrikig och han visade sig vara brännhet när jag kände på honom. Feber! Detta var första gången han haft feber och jag blev såklart orolig och ville gå upp och tempa honom mitt i natten, men det tyckte Pontus var onödigt. Jag väntade i stället tills det blev morgon och då hade han 38,6. Jag googlade lite på feber och fann att jag nog inte behövde ge honom något febernedsättande då han verkade hyfsat pigg ändå. Han åt lite sämre än vanligt, men fick i alla fall i sig en del. Han var lite gnällig, men orkade ändå hålla igång och leka lite grann och då brukar det nog inte vara någon fara. Vi stannade i alla fall hemma och fick återigen ställa in en träff med Karin & Harry. Förutom feber så var det inget fel på Alfons och efter att ha inspekterat hans mun kom jag fram till att febern nog berodde på att han har en ny tand på gång, den ena framtanden!

Fredagsnatten blev riktigt jobbig med en febrig och gnällig kille som ville amma hela 6 gånger! Mina stackars bröst! Nu har jag börjat trappa ner amningen så att Alfons äter frukost, lunch och kvällsmat och jag ammar bara tidigt på morgonen, på eftermiddagen, sent på kvällen och på natten så en sådan här natt var jag riktigt van vid även om han brukar amma ett par gånger nattetid. Febern höll också i sig på lördagen upp till 38,7 som mest. Vi bestämde oss ändå för att åka till Varberg och grilla med mamma och pappa för Alfons var hyfsat pigg och har det ju lika lugnt och skönt i Varberg som hemma. Vi ville också gärna ha lite bärhjälp eftersom han ville bli buren mer än vanligt så det var bara skönt att åka dit. Vi åkte dit efter lunch och vädret var hyggligt så vi började med en härlig promenad följt av fika med rabarberpaj. På kvällen kom Putte & Margita och vi grillade och kunde sitta ute hela kvällen. Alfons fick prova min gamla hokuspokus-stol och den verkade han gilla. Han fick också se såpbubblor för första gången vilket han var mycket fascinerad av!



Senare på kvällen körde vi också en omgång MIG som jag vann! Nu var detta inte riktigt så stor bragd som man kan tro för pappa fick nämligen inte vara med och spela eftersom han alltid vinner. Han fick i stället agera barnvakt vilket han inte hade något emot!


På söndagen hade Alfons feber gått över så vi hörde av oss till Karin & Harry och frågade om de ville gå på Liseberg. Detta nappade hela familjen på så det blev en tur dit. Alfons, Harry & Tyra tog en åktur på ponnykarusellen och vi vuxna fick spela lite på hjulen. En Lisebergsglass slank ju också ner som det brukar när man är där!


Den här veckan har lilleman fortsatt att klättra på möblerna hemma. Vi har fått flytta undan flera saker som är farliga för honom. Bland annat har han smakat på både en amaryllis och en fredskalla. Som tur var är de inte så väldigt giftiga. Här står han vid tv-bänken och hejar under fotbolls-EM-finalen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar