Summa sidvisningar

tisdag 31 juli 2012

Sommarvecka

 Vecka 30

Veckan började med ett kortare besök på jobbet. Jag och Alfons var ute och gick åt det hållet och bestämde oss för att stanna till och ta en fika med kollegorna i paviljongen. Det var inte så många där eftersom det var mitt i semestern, men de fyra som var på plats verkade uppskatta att vi kom förbi.

På tisdagen var det kanonväder och vi var bjudna till Louise, Johan och Viktor på lite grillning. Även Annelie var där. Pojkarna började med att ta ett bad i Viktors pool. Alfons som är van vid lite varmare vatten vågade först inte hoppa i, men efter en stund ville han också i och plaska!



Sedan blev vi bjudna på jättegod grillmat och efterrätt i form av jordgubbs- och rabarberpaj. Jättegott alltihop! Efter maten spelade vi ett spel som heter Besserwisser. Det hade jag aldrig spelat innan, men det var jättekul! Tyvärr så var Johan lite väl överlägsen och vann ganska lätt. Jag får skylla på att jag missade regelgenomgången och la upp taktiken lite fel. Nästa gång ska han allt få en match!

Onsdagen blev en lugn hemmadag, eller ja så lugn en dag kan bli nu för tiden. Det gäller ju att ha ögon i nacken och vara snabb som vinden för Alfons hinner ställa till med mycket om man vänder ryggen till i 30 sekunder. Här har han t ex fått tag i en toarulle som stod på bordet. På ett litet kick har han demolerat den till strössel och se bara så nöjd han är!


 

Alfons har också börjat ställa sig mot det nedersta trappsteget. En dag när jag stod och diskade så frågade Pontus plötsligt "Var är Alfons?". Då hade han redan hunnit upp till tredje trappsteget! Det är ju tur att det inte händer mer än det gör... Efter det satte vi i alla fall upp IKEA-grinden där nere så nu är det en fara mindre på nedervåningen. Nu har vi grind både uppe och nere. Här visar Alfons upp grinden samt sin nya pyjamas med bilar.


Om några andra föräldrar läser det här kan jag varmt rekommendera IKEA:s grind som kostar 350 kr. Vi köpte en annan grind på Biltema som vi har på övervåningen. Den var lite billigare, men det var det inte värt för den var mycket krångligare att sätta upp.

På torsdagen var det jättefint väder. Jag och Alfons gjorde en liten utflykt med Ulrika och Elias till Stensjön. Jag hade först tänkt promenera dit för jag hade mätt ut på funbeat att det var 3,5 km. Alfons blev dock arg efter halva vägen så då hoppade vi på en buss i stället. Det var jättehärligt uppe vid Stensjön. Dit åker jag gärna fler gånger! Den här gången var Alfons väldigt intresserad av Elias. Har nog aldrig sett honom så nyfiken på ett annat barn förut. Han var framme och buffade på honom som en katt. Tyvärr så hann vi inte bada så årets premiärdopp får vänta ett tag till. Detta måste vara bottenrekord för mig.

På fredagen var vi på Liseberg och såg på Carl-Einar Häckners varieté tillsammans med Annelie och två kompisar till henne. Det var kul att vi hann med detta även i år eftersom det har blivit en tradition. Carl-Einar var bra som vanligt. Alfons var väldigt fascinerad av en tjej som snurrade runt i rockringar, men han blev lite rädd för en del höga ljud som förekom under föreställningen så vi fick sätta oss lite längre bak.

Lördagen tillbringades i Varberg. Vi började med en god fika och sedan blev det en tur på stan eftersom det var shoppinghelg. Jag köpte en liten skjorta och ett linne till Alfons på HM. Tänkte att skjorta är ju ett bra plagg när det är varmt och man ska vistas i solen, för det täcker ju armarna, men är ändå inte så varmt att ha på sig som en långärmad body.



Jag lägger också ut en bild på två pyjamasar och halksockor som han fick av gammelmormor förra veckan.



Efter promenaden blev det lite gåträning med mormor innan vi åt goda sallader från Campino till middag.


Söndagen blev en riktig fixardag för oss. Vi har länge tänkt hjälpa till och klippa den stora gräsmattan runt radhuslängorna som bostadsföreningen har tillsammans. Man får 200 kr avdrag på hyran och det är ju inte fel. Tyckte också det kunde vara kul att testa eftersom jag aldrig har kört en åkgräsklippare förut och det var faktiskt riktigt skoj! Klipper lätt gräset där ute igen. Vi passade också på att städa hemma och fixa lite på framsidan av huset samt en handling. På kvällen belönade vi oss med en middag på Mr Johansson tillsammans med Annelie. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar