Summa sidvisningar

tisdag 24 juli 2012

Halsfluss och åttamånaderskontroll

Vecka 28

Veckan började med en lugn måndag. Det har blivit så att måndagar oftast är en lugn hemmadag för mig och Alfons då vi behöver ta igen oss efter helgen. Nu när Alfons lärt sig krypa är hans nästa mission att lära sig stå. Detta övar han på dagarna i ända. Han kan ta tag i allehanda möbler och dra sig upp till stående för att sedan stå och balansera. Ibland släpper han taget med ena handen för att försöka dra ner något som han hittar. Fjärrkontrollen är t ex väldigt populär. Här står han och håller sig i skrivbordet.


På tisdagen var det dags för ett besök på BVC och Alfons åttamånaderskontroll. Alfons vägde nu 7970 gram och var 69 cm lång. Han är en ganska liten kille verkar det som. Kelley tyckte att jag skulle börja ge nom två lagade mål mat om dagen samt två grötmål. Innan har han ju fått två grötmål och ett lagat mål så detta kanske kan göra susen på vikten. Hon tyckte också att det var hög tid att börja lägga Alfons och lära honom att somna själv. Detta känns nästan som ett omöjligt uppdrag, men vi får försöka. Han skulle nog behöva lägga sig lite tidigare, för som det är nu brukar vi lägga oss alla tre vid 21.30. Annars var allting bra med Alfons och Kelley tyckte att han var duktig på att krypa. Hon trodde att han skulle kunna gå nästa gång vi ska dit då han kommer att vara tio månader.

På onsdagen hade vi bestämt träff med Ulrika och Elias i Mölndals stadspark. Jag tog med muffins och rån så vi hade lite picknick. Det var mysigt! Elias är två månader yngre än Alfons, men är nog minst lika stor nu! Ändå känns det som att vi har mycket gemensamt då båda pojkarna är lite dåliga på att sova. Det är skönt att få prata av sig med andra mammor ibland som har liknande problem och förstår ens situation.

På onsdagskvällen började jag få ont i halsen och tänkte "nej, inte förkylning nu igen!". På torsdagen var det likadant, men hade inte blivit förkyld direkt, men väldigt ont i halsen och hade lite feber också. Det blev en lugn hemmadag, men jag och Alfons besökte lekparken som ligger i närheten för första gången och Alfons fick prova gungan. Han verkade inte överförtjust. Tycker nästan han ser lite rädd ut!




På fredagen mådde jag ännu värre, hade ont i halsen och öronen samt hög feber, 38,6. Jag hade heller inte kunnat sova ordentligt på två nätter så var väldigt sliten. Jag välkomnade helgen då jag kunde få lite mer avlösning med Alfons.

Även fredagsnatten blev i det närmaste sömnlös och på lördagen var jag ett vrak. Pontus var snäll och tog hand om Alfons så gott som hela dagen så att jag kunde vila. På kvällen hade jag nästan 39 graders feber och jätteont i halsen. Jag tittade i spegeln och upptäckte jättestora mandlar med vita fläckar på. Behövde inte vara läkare för att förstå att jag hade drabbats av halsfluss för första gången i livet (vad jag kan minnas).

På söndagen uppsökte jourcentralen i Mölndal som hade flyttats från Åby till Mölndals sjukhus. Det gick ganska smidigt. Jag hade väntat mig långa köer, men behövde "bara" vänta i cirka 40 minuter. Läkaren tittade i halsen och konstaterade genast att jag hade halsfluss och tänkte skriva ut penicillin. Jag frågade om amningen och ifall det gick att kombinera. Då tyckte hon att man skulle ta ett halsprov och ett blodprov för att kontrollera vilka bakterier det var. Det visade sig inte vara streptokocker grupp A som är de som måste behandlas med antibiotika till varje pris. De bakterier jag hade skulle kunna läka ut av sig självt. Kände mig lite deppad efteråt för jag visste att jag skulle få dras längre med den här jobbiga infektionen nu. Men vad gör man inte för Alfons? På kvällen slog jag rekord i feber med 39.5 grader. Det är det högsta jag haft i vuxen ålder.

Den här veckan blev ganska tråkig för Alfons då vi mest varit hemma. Han fick i alla fall börja använda en ny leksak, ett torn. Det tyckte han var riktigt kul att leka med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar