Summa sidvisningar

fredag 29 augusti 2014

Öppen förskola och Lukas första tand

Vecka 34

En ny arbetsvecka för Ponta och nu skulle han jobba 14-22. Detta innebar nya utmaningar för mig! På måndagen kände jag för att göra någonting med barnen så vi tog en promenad med dubbelvagnen ner till Biblioteket. Där träffade vi Alfons dagbarnskompis Pontus med mamma och syster. Efter att ha lånat en bok och två filmer bestämde vi oss för att gå och fika med dem på Kaffebubblan. Jag hade aldrig varit där förut, men det var ett jättemysigt café som även hade ett lekrum för barnen. Där tyckte Alfons och Pontus det var roligt att vara efter att ha ätit varsin glass. Träffade även en mamma ifrån syskongruppen på BVC. På kvällen kom Karin och hjälpte mig lite med barnen. Hon gick en promenad med Lukas så att jag kunde lägga Alfons.

Här har Alfons somnat, men lillen är pigg!

Puss!
På tisdagen kom Ulle, Elias och Sigge hit på fika efter att jag hämtat Alfons hos Marie. Det var skönt att få lite sällskap och att Alfons fick leka av sig lite. På kvällen skulle jag lägga barnen på egen hand och det gick inte så bra. Försökte att lägga Alfons vid 20-tiden då han var trött, men eftersom Lukas inte ville sova då blev det skrikigt efter ett tag och då kunde ju inte heller Alfons somna. Vi gick ner och satte på Pettson och Findus och bäddade ner Alfons i soffan, jag tänkte att han nog skulle somna där efter en stund, men icke! Gjorde ytterligare två läggningsförsök, men det gick inte alls. Till slut var klockan 22 och då brukar både jag och Lukas vara trötta. Vi gjorde oss i ordning och bäddade ner oss i dubbelsängen alla tre och då slocknade Alfons. Så här får det kanske bli om jag inte har någon hjälp på kvällen.



På onsdagen var Marie och barnen hemma hos Caja och lekte i hennes stora trädgård. Alfons busade lite med Pontus. Det verkar vara favoritkompisen hos dagmamman för tillfället.





Kommunalarbetare? En jobbar och två tittar på!
Jag och Lukas hade en lugn förmiddag hemma. Nu har sötisen vuxit i dessa fina kläder från Polarn & Pyret.


Nu har Lukas börjat tycka det är roligt med en del leksaker. Det är skönt att kunna sysselsätta honom med något. Han accepterar också att ligga på mage lite längre stunder när han har något att greja med.



På torsdagen var de hemma på Maries gård och lekte. Det verkar vara det Alfons gillar bäst. När de är på utflykt brukar han ibland säga "Vill gå hem till Maries hus!".


På kvällen var vi en sväng i våran lekpark och idag kom Bokbussen igen efter ett ganska långt sommarlov. Alfons tycker det är jättekul att vänta på Bokbussen och blir så glad när han får syn på den och den spelar sin trudelutt. Lukas däremot blev jätterädd när bussen spelade och började gallskrika. Alfons kompisar Sofia och Pontus kom också bort till Bokbussen. Vi lånade en film med Pettson & Findus som vi gick hem och tittade på sen. Karin kom och hjälpte mig även denna kväll vilket var skönt.

I väntan på Bokbussen.
 
På fredagen hade vi bestämt med Louise, Viktor och Theo att vi skulle besöka deras öppna förskola i Lindome. Vi fick skjutsa Pontus till jobbet först så att vi kunde ha bilen. Det var en trevlig öppen förskola som drevs av kommunen. Alfons provade flera av deras utklädningsdräkter.
 


 
De hade också en liten sångstund. Lukas var väldigt fascinerad av sången och låg alldeles stilla och tittade. Efter lite mer lek var det dags för lunch. Jag hade med mig lasagne till mig och Alfons, men när Alfons fick se att flera barn åt pannkakor ville han så klart också ha det så jag fick köpa två pankisar till honom. Då åt han i upp i ett nafs! Alfons och Viktor lekte lite med bilar och pusslade också innan det var dags att städa ihop och åka hem igen.

Helgen blev ovanligt lugn för oss. På lördagen var vi bjudna till Karin på middag. Passade också på att köra dit vår gamla TV som hon skulle få och installera den. Karin bjöd på rostbiff och potatisgratäng, jättegott! Lukas blev lite trött och somnade i Pontus famn, men han höll fortfarande ett stadigt tag i en fin leksak. Den ville han inte släppa!


Söndagen blev en lugn hemmadag med lite promenad och besök i lekparken. Jag tog en cykeltur med Alfons till skogen i Bifrost där vi skulle plocka björnbär, men de flesta bären var inte mogna än så vi får komma tillbaka längre fram.

Den här veckan har Lukas fått sin första tand, 6 månader gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar