Summa sidvisningar

onsdag 13 juli 2011

Heringsdorf, dag 2 och 3

Vi sov fantastiskt bra i vår sköna hotellsäng och när vi vaknade var det soligt och fint väder. Jag var väldigt spänd på hur frukostbuffén skulle vara på detta fina hotell och det var den bästa frukostbuffé jag varit på hittills. Det fanns verkligen allt man kunde önska sig. Tyvärr kunde jag inte ta några kort på buffén eftersom det var så mycket folk i vägen hela tiden.

Vi spenderade förmiddagen i hotellets vackra trädgård där man kunde ligga och sola. De hade även en utepool som var tempererad till 29 grader. Perfekt för mig som är frusen av mig!


Del av hotellets trädgård - mycket rosor och lavendel.


Jag och mamma slappar i solen.


Vy över hotellet


Poolen

När det blev lunchdags gick vi en promenad längs stranden (Östersjön låg cirka 200 meter från hotellet) och försökte hitta någonstans att äta lunch. Det var svårt att hitta något bra och till slut gick vi ner på stranden och beställde mat i en liten kiosk som inte såg fräschast ut. Jag och Ponta tog hamburgare medan mamma och pappa beställde någon wurst mit brötchen, men de fick bara varsin stor korv. Det såg inte så gott ut. Det blåste väldigt mycket på stranden så vi beslöt oss för att hålla oss vid poolen och sola och bada även på eftermiddagen.

Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och frågade om det fanns något centrum i Heringsdorf. Det visade sig att på andra sidan hotellet låg det ett mysigt litet centrum med flera uteserveringar och restauranger. Där hade vi lätt kunnat äta lunch någonstans! Nu fick vi i stället ta en fika på ett litet fint glasscafé. Även där blev det fel med beställningen. Det verkar bli det nästan varje gång i östra Tyskland. Vi beställde våfflor med jordgubbar och glass och fick grädde i stället för glass. Här lyckades vi i alla fall få glass när vi sa till.

Efter en eftermiddag med sol och bad blev det dags för middag igen. Vi beslöt att ge restaurangen på hotellet en chans till, men först tog vi en drink på rummet och spelade lite MIG. Det slutade helt oväntat med att mamma blev östtysk MIG-mästare sedan pappa valt att lägga ribban skyhögt och inte tillåta några som helst avvikelser från svaren på kortets baksida. Detta drabbade mig i allra högsta grad!

Restaurangen serverade italiensk buffé som Ponta satsade på medan vi andra tog "Apfelswein" som var någon slags fläskfilé på gris som var uppfödd på enbart äpplen. Det var riktigt gott. Efter maten fick vi till slut vår efterlängtade bruléepudding som serverades med något så konstigt som sparrisglass. Det var inte den godaste glassen jag ätit!


Mmm... brulée!

Även denna dag blev vi de sista gästerna att lämna restaurangen. Till och med en åpen jävel som valt buffé och ätit sig igenom både förrätt, huvudrätt och efterrätt och sedan började om på förrätten igen blev färdig före oss. Vi var i alla fall mätta och nöjda när vi gick därifrån!

Tredje dagen i Heringsdorf bjöd även den på strålande solsken. Vi gjorde ungefär samma sak som dagen innan, men denna dag åt vi inte lunch på stranden utan på en minigolfbana som låg vid hotellet. På eftermiddagen hade vi bokat in behandlingar på spat. Jag och mamma tog pedikyr medan Ponta valde fotmassage och pappa ryggmassage. Det var skönt att bli lite bortskämd!


Ponta och jag i poolen

På kvällen var det ju avgörande match för Sverige i fotbolls-VM i gruppspelet så vi hade tänkt äta middag på en sportbar och se på matchen. Det visade sig dock inte vara mycket till sportbar i Heringsdorf. De hade ett litet rökigt rum med en liten TV i ena hörnet. Resten av restaurangen var dock bra och så gott som fullsatt så vi bestämde oss för att äta där och sedan gå hem och se resten av matchen på hotellet. Det visade sig vara en jättebra restaurang! De hade italienskt tema och ett italienskt par som uppträdde till maten. De var jättebra! Maten var också god, jag tog rumpstek som är lite av en favorit. Efter maten gick vi till hotellet och hejade fram Sverige till seger mot USA. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar