Summa sidvisningar

torsdag 14 juli 2011

Lübeck

Sista morgonen i Heringsdorf hann man bara njuta av den goda frukostbuffén. Sedan var det dags att åka vidare till Lübeck. Det kändes nästan lite vemodigt att åka därifrån. Det kändes som om man gärna hade stannat där ett par dagar till. Hoppas att vi kan åka tillbaka dit på semester någon gång, för där var verkligen fint och mysigt.

Resan till Lübeck var inte så jättelång. Vi körde utan stopp och det tog bara några timmar. När vi kom fram till Lübeck var det tryckande varmt, säkert närmare 30 grader. Vi hade bokat rum på Hotel Möwenpick där mamma och pappa bott förut. Jag vet inte om man hade blivit bortskämd på hotellet i Heringsdorf eller att det berodde på att vi fått de sämsta rummen som var kvar på hotellet, men rummen var väldigt små och trånga och det var fruktansvärt varmt. Badrummet var i alla fall fräscht och hotellet i övrigt var ganska fint. Vi gick ut på stan för att äta lunch. Vi hamnade på en liten italiensk uteservering där vi kunde sitta i skuggan. För mig blev det en pasta napoli.



En fin byggnad i Lübeck


En konstig kyrka i Lübeck

Sedan tog vi en liten shoppingrunda på stan. Ponta köpte en tysk flagga i present till Socker-Conny. Jag hittade till min förtjusning en klädaffär som jag sett i Heidelberg, men aldrig hann gå in i innan de stängde - Forever 18. De hade väldigt mycket fina och ganska billiga kläder. Jag köpte 2 tunikor, en grön och en turkos. Tunikor har blivit mitt nya favoritplagg. Efter en stund på stan i hettan var vi helt slut och gick tillbaka till hotellet för att slappa lite.

Efter en timmes sömn och en kall dusch var vi redo för en drink i baren. De hade jättefina alkoholfria drinkar så jag slog till på en sådan.


Pappa dricker whiskey


Mamma leker med sin mobilkamera

Efter en drink var vi redo att dra ut på stan igen. Vi gick omkring ett tag och letade efter något bra matställe och det slutade med italienskt igen. Vi var inte så hungriga så det fick bli en lätt middag bestående av pizza och toast.

Dagen därpå spöregnade det när vi vaknade. Vi hade egentligen tänkt stanna en natt i Köpenhamn på hemvägen och gå på Tivoli, men nu bestämde vi oss i stället för att åka hem redan idag. Trots att Möwenpick inte var så lyxigt hotell så hade de en fantastisk frukostbuffé som vi hann njuta av innan vi gav oss iväg. På vägen till Puttgarden stannade vi för att köpa lite sprit. Det enda jag var på jakt efter var en speciell whiskey, men den hade de inte så jag köpte ingenting. Sedan åkte vi vidare till Puttgarden och tog färjan över till Danmark. Jag avskyr verkligen att åka färja, men som tur var så var det rätt så vindstilla och denna färja tog inte lång tid. Sedan gick turen ganska fort genom Danmark och hem med bara ett stopp på Burger King i Malmö. Vi var framme i Varberg sent på eftermiddagen och vi bestämde oss för att stanna över där en natt. På kvällen kom Putte förbi och vi åt lite räkor och spelade spel, denna gång Retro. Pappa hade aldrig vunnit i det förut, men denna gång lyckades han faktiskt.

På lördagen åkte vi iväg till Babyhuset för att titta på barnvagn. Det visade sig vara värsta djungeln. Det enda vi trodde att vi visste var att vi ville ha en vagn med 4 stadiga hjul och helst en Emmaljunga. Vi föll för en vagn som jag tror hette Emmaljunga Classic 2012, men denna har jag inte lyckats hitta på nätet sedan så jag vet inte om det var rätt namn. Denna vagn verkade stadig och bra, men kanske lite klumpig. Den skulle landa på cirka 11.000 med både ligg- och sittdel, men vi får fundera mer på detta. Vi tittade också på skötbord som man kan ha ovanpå badkaret då vi tänkt ha skötbordet där uppe. Sedan tog vi en promenad och en fika innan vi åkte hem till Mölndal. Som alltid när man har varit på resande fot var det skönt att komma hem. Det hade hänt så mycket i trädgården på en knapp vecka! Det roligaste var att löjtnantshjärtanen som jag trodde var döda hade börjat blomma. Vilken seger! Jag älskar verkligen huset och nu känns det som att komma hem när man öppnar dörren dit. Det var också skönt att sova i sin egen stora säng.

Söndagen gick åt till att packa upp, tvätta och fixa lite hemma. På kvällen träffade vi Lars, Linda och Anton på Liseberg och tittade på Carl-Einar Häckners varieté. Det var inte lika bra som förra året så jag var lite besviken. Däremot hade han med sig en akrobat som gjorde ett väldigt snyggt nummer.

Graviditetsstatus: Nu har jag gått in i vecka 25 vilket känns skönt. Nu står det att bebisen kan överleva om den skulle födas, men ofta med komplikationer. Jag hoppas att han håller sig där inne ett tag till. Jag har börjat känna av lite krämpor nu i form av ryggont när jag sitter stilla länge. Jag kan även få en konstig känsla i magen/livmodern när jag anstränger mig, speciellt när jag går i uppförsbackar. Annars känns det bara bra. Han sparkar väldigt mycket nu och även blivande mormor har känt sparkarna genom magen. Viktuppgången hittills är 5,5 kg. Nästa besök hos barnmorskan blir i vecka 26.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar