Summa sidvisningar

fredag 29 juli 2011

Besök hos barnmorskan och i Varberg

Vecka 29


Denna vecka började Ponta jobba igen efter endast 2 veckors semester. Jag hade som tur var 1 vecka kvar när jag kunde vara hemma och slappa. Redan på måndagen ringde de från DiModa och meddelade att vinstället hade kommit. Det gick fort! Vi åkte till Frölunda Torg och hämtade det och jag passade också på att växla tillbaka lite danska pengar som jag hade över efter resan.



Så här ser vinstället ut!




På tisdagen fick vi gå upp tidigt för vi hade tid hos barnmorskan redan kl 8. Vi hade samma barnmorska som förra gången, Therese, som vi tyckte var bättre än vår första så vi bad att få byta till henne permanent och det gick bra. Idag fick jag ta blodprov för att kolla järnvärdet och det var bra. Även blodtrycket var som det skulle. Idag mätte de magen för första gången och även den visade sig ligga inom normalkurvan (fast i övre kanten, men egentligen skulle jag nog ha mätts i förra veckan så det är nog medel ändå). Vi lyssnade också på bebisens hjärta. När jag kom hem från barnmorskan var jag helt slut och sov i över 2 timmar. På eftermiddagen blev det rätt så fint väder så jag cyklade till Askimsbadet och solade lite. Det var alldeles för kallt i vattnet, 18 grader, så det blev inget bad. Fy fan vad jobbigt det är att cykla till Askimsbadet. Egentligen skulle jag kunna åka till Sisjön och bada i stället, men jag tror inte att det finns kiosk och toaletter där. På kvällen var vi bjudna till Karin på middag. Pontus yngsta storasyster Magda som bor i Finland var där på besök, så det var kul att träffa henne.



På onsdagen hade jag bestämt mig för att åka till Varberg eftersom det var enda dagen det skulle vara fint väder denna vecka. Karin och Magda var snälla och skjutsade mig till stationen så tog jag tåget till Varberg. Jag och mamma åkte ut till Getterön femte vik och solade några timmar. Det var skönt att sola, men bara man gick ner till vattnet så blåste det och var kallt så det blev inget bad den här gången heller.



På torsdagen var det mulet så då tog jag och mamma en shoppingrunda på stan. Det var rea nästan överallt och jag fick tag i en lång stickad kofta på Lindex som jag kan ha nu när magen börjar bli stor. Den kostade bara 100 kr så det var ett riktigt fynd! Sedan tog vi en fika på Espresso House. På kvällen var det strögetkväll. Det har de alltid i Varberg på sommaren och då brukar det vara lite uppträdanden på torget och alla affärer är öppna sent. Trots att det regnade gick vi ner till stan på kvällen och lyssnade på Jenny Silver som uppträdde på torget. Det skulle också ha varit agilityuppvisning som jag hade velat gå på, men det verkade ha blivit inställt p g a regnet.






Jenny Silver






På fredagseftermiddagen kom Pontus ner till Varberg och vi åkte till barnvagnsaffären Babyhuset. Nu har vi i alla fall lyckats bestämma vilken modell vi ska ha på vagnen. Det blir en Emmaljunga City Cross 2012. Nästa steg är att välja om man ska ha både liggvagn och sittvagn eller en sittvagn med quadrolift/mjuklift. Fördelen med mjuklift verkar ju vara att man enkelt kan lyfta ur bebisen och den kan fortsätta sova i liften. Nackdelen är att utrymmet blir lite mindre och man kanske inte kan få ner en åkpåse där i. Detta tål att tänkas på lite till. Är gärna tacksam för synpunkter från andra vagnkunniga människor!




Emmaljunga City Cross 2012 (sittvagnen)



På kvällen kom Putte och vi satt ute på altanen och åt middag. Det var ganska fint väder. Sedan spelade vi När & Fjärran, jag och Ponta mot mamma och pappa. Pappa brukar alltid vinna i det spelet, men den här gången var det i alla fall ganska jämt.

På lördagen var det dags för oss att åka hem. Vi passade på att åka till Ullared/Gekås när vi ändå var i Varberg. Vi hade spanat in en bilbarnstol där som vi köpte. Köpte också sängkläder till bebisens säng (som vi inte har köpt än), en taklampa till kontoret och jag köpte också lite mammakläder; en långärmad svart blus, en enkel rosa top, ett mörkgrönt linne med nitar och ett lite större nattlinne som jag behövde. Vi provade också fiket som de har öppnat på andra våningen på Gekås och det var bra.


Söndagen blev ganska soft eftersom det var sista lediga dagen. Vi satte faktiskt upp tre tavlor i vardagsrummet samt vinstället. På kvällen var det middag hos Karin igen och Magda var också där igen efter en tripp till Värmland. De här fina bebiskläderna fick vi av Magda!




Graviditetsstatus: Nu är jag i vecka 27. Nu väger bebisen cirka 1 kg och är omkring 30 cm lång. Han är fortfarande väldigt livlig och ibland gör det nästan ont när han slår runt i magen. Den här veckan har jag haft lite ont i magen och då är det lite jobbigt att vara gravid tycker jag eftersom man inte kan trycka på magen eller lägga sig på mage. Nästa besök hos barnmorskan blir inte förrän i vecka 30 eftersom vi har bytt och den vi har nu är på semester. Än så länge har jag gått upp 7 kg.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar