Summa sidvisningar

fredag 3 juni 2011

Bebisen och Tyskland

Vecka 15

Eftersom jag ligger i efter lite här på bloggen har det nu blivit time att berätta den stora nyheten. Jag och Ponta ska bli föräldrar! Jag har väl varit sugen på en bebis i över ett år, men först skulle ju skolan bli färdig och sen skulle man ju helst jobba något år. Samtidigt har jag känt mig lite stressad då jag närmar mig 30.

I alla fall så slutade jag med p-piller efter sommaren 2010, men vi gick inte direkt in för det eftersom det egentligen var lite tidigt. Hände det så hände det! Men framåt vintern började det bli lite frustrerande och jag började kartlägga menscykeln och använda ägglossningskalender. Detta är inte det lättaste! Tur att det finns bra hjälpmedel för sånt där. Jag fick även några ägglossningsstickor av Louise som jag använde och i januari lyckades jag för första gången säkerställa en ägglossning. Som tur var så visade sig både jag och Ponta vara väldigt fertila för första gången vi lyckades göra det på rätt dag så tog det sig!

3 mars var mensen 2 veckor för sen och då tog jag det första graviditetstestet. Detta var en enklare sticka som jag också fått av Louise och det var inte lätt att se så tydligt om det var ett extra streck eller inte. Jag trodde dock att det var positivt och nästa dag köpte ett lite dyrare och bättre test på Apoteket. Även detta var positivt! Med lite räknande fram och tillbaka kom jag fram till att jag då redan var i vecka 7. Vi berättade det nästan direkt för våra föräldrar och även för min mormor då hon råkade befinna sig i Varberg vid det tillfället. Sedan blev det för syskon och de närmaste vännerna. Resten väntade jag ganska länge med att berätta för. I början mådde jag ganska illa, inte så att jag behövde spy, men jag kände avsmak för nästan all mat och hade svårt att äta som vanligt. Var också väldigt trött i början.

I vecka 9 hade vi det första besöket hos barnmorskan. Man fick väga sig och ta lite blodprover som alla var bra. Sedan berättade hon lite vad man fick äta och inte och så frågade hon om man hade några sjukdomar i släkten.

I vecka 12 hade vi nästa besök. Den gången fick jag gå själv för Ponta var tvungen att jobba. Det hände dock inte så mycket på detta besök. Jag fick ta några nya blodprover för att mäta järndepåerna och kolla sköldkörteln. Sen så frågade hon hur det gick och gav mig lite tips mot illamåendet mm.

I vecka 13 fick jag träffa en läkare och göra ett första ultraljud. Det var häftigt att se den lilla "alien" på skärmen och man kunde se att den rörde sig och sträckte ut armar och ben. Jag hade nog trott att det skulle vara mer otydligt, så som bilderna, men det var lättare att se live.

Jag kommer att uppdatera lite om graviditeten varje vecka i fortsättningen.

Åter till vecka 15!

På måndagen var det årsmöte i bostadsföreningen och Ponta och jag kände oss tvungna att gå dit. Det var ganska segt och långdraget, men de grannar som var där verkade trevliga. Dock så var alla väldigt gamla. Ponta och jag var yngst med råge!

På onsdagen kom mamma och pappa förbi för att lämna en resväska till mig som jag skulle ha till Tyskland. På fredagen bar det nämligen av till Weinheim! Jag och Ponta skulle resa själva för första gången, men allting gick utmärkt! Från att checka in väskorna på Landvetter till att komma på planet i tid, hitta väskorna igen i Frankfurt och även få ut den bokade hyrbilen gick utan problem. Vi hittade t o m till Weinheim utan felkörningar. När vi kom fram till Hotell Hirschberg var vi de enda gästerna där. Det var alldeles mörkt på hotellet, men det satt en lapp på dörren som sa att vi var välkomna och att nyckeln låg i fönstret. Det gjorde den mycket riktigt så det var bara att gå in och göra sig hemmastadd. Denna första kväll var vi som sagt själva så det blev inget riktigt restaurangbesök utan en snabbmiddag på Mc Donalds.

På lördagen åkte vi iväg till banan för att träna. Där var en del andra svenskar, bl a Lorentz från vår klubb. Vi gick och tränade lite tillsammans på både eb:n och betongen och vädret var helt okej. På kvällen kom Harriet och Ludde som också skulle bo på Hirschberg så vi åkte in till Weinheim på kvällen och åt på en italiensk restaurang. Jag åt rumpstek och för första gången sedan jag blev gravid kunde jag äta en hel middag utan att må illa. Det var så gott!

På söndagen tillbringade vi dagen på eb:n och gick de första varven. Det blev 29-28-21-25. Var riktigt nöjd med 21-varvet. Förra året tror jag inte jag gick under 23. På kvällen kom våra vänner norrmännen. Då gick vi till "stamstället" Zum Löwen och åt middag. Tyvärr var maten där inte särskilt god. Jag åt laxpasta och det var ingen höjdare. Bättre var då efterrätten som bestod av glass med varma hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar